Stolački dumo Rajko je u utorak, 20. kolovoza 2019. godine, u pratnji inženjera Zorana Perića, iz Poprati, župa Stolac, uposlenika poduzeća „China Road and Bridge Corporation“, posjetio i obišao gradilište mosta „Kopno – Pelješac“ koji je najveći i najznačajniji projekt u Hrvatskoj, a po svom završetku bit će jedan od najvećih mostova u Europi. Po dolasku na ulaznu kapiju na gradilište oko 17,00 sati dočekao nas je zaštitar Vicko, s kojim smo u ugodnom razgovoru dočekali našeg Zorana koji je onda preuzeo brigu i vodstvo obilaska gradilišta.
Uz osnovne informacije o projektu da je sama lokacija mosta u vrlo osjetljivim i zaštićenom području Malostonskog zaljeva (prirodni rezervat jako bogat ribom i svjetski poznatim malostonskim kamenicama), kojeg zatvara Pelješki poluotok s jedne strane i kopno s druge strane, spuštamo se do pristaništa za brodove gdje nas dočekuje kapetan Vicko i njegov pomoćnik Damir, koji nas brodom kompanije provezoše uz dio gradilišta na moru, a Zoran je sve to pratio stručnim komentarima i zanimljivostima:
- Ukupna dužina mosta iznosi 2.404 m, s najvećim rasponom od 285 m.
- Most Pelješac će se nakon izgradnje svrstati među 5 najvećih i najatraktivnijih mostova u Europi, izgrađenih u početku 21. stoljeća.
- Stupovi S3-S12, koji se nalaze u moru, duboko su uzemljeni na čeličnim pilotima s duljinom od 36 m do 130,6 m maximalne mase 250 t., a razlog ogromne duljine pilota je taj što se pilot mora osloniti na čvrstu stijenu, a na sredini kanala čvrsta stijena se nalazi tek 128 m ispod razine mora, imamo 28 m mora pa ispod toga 100 m mulja i gline koji ne mogu nositi konstrukciju mosta.
- Piloti su podignuti na razinu mora, a završavaju sa naglavnim pločama najvećih dimenzija 29,00 x 23,00 x 5,00 m ukupno 3000 m3 betona i 872 t armature po jednom temelju.
- Visina stubova (pilona) iznad mora iznosi max 100 m što je nešto manje od tornja Zagrebačke katedrale 108,0 m. Kada se tome doda dužina najdužeg pilota od 128 metara, jasno je da će se od dna do najviše točke most protezati 228 metara.
- Beton koji će se koristiti za stubove (pilone) će biti 4 puta čvršći od betona koji se obično koristi za obiteljske kuće .
- Prometnu plohu na mostu čine dva kolnika. Svaki kolnik obuhvaća voznu traku širine 3.5 m i zaustavnu traku širine 2.5 m i dvije rubne trake po 0.50 m. Između kolnika je predviđen razdjelni pojas sa sigurnosnom ogradom. Na mostu je predviđena i zaštita od vjetra, a na temelju ispitivanja zaključeno je da je osigurana stabilnost mosta minimalno do brzine vjetra 250 km/ h.
- Prosječna dubina mora iznosi približno 27 m. Dimenzija navigacijskog i plovnoga puta ispod mosta je 250 m x 55 m (dimenzije mosta višestruko omogućuju sigurnu plovidbu svih vrsta i veličina plovila koji su do sada uplovljavali u kanal Mali Ston i zaljev Klek-Neum).
- Za izgradnju mosta će se utrošiti 33 700 tona čelika, a za izgradnju Eiffelova tornja u Parizu je trebalo 7300 tona čelika tj. kao za 5 Eiffelovih tornjeva.
- Trenutno se na gradilištu nalazi ogroman broj raznih građevinskih strojeva (bageri, autodizalice, autopumpe, mixeri, betonare postrojenje za armaturu…) i 19 različitih specijaliziranih morskih plovila (trajekti, barže, klapete, plutajuće dizalice) gdje je bitno spomenuti plutajuću dizalicu max. nosivosti od 1000 t, a najveća hrvatska plovna dizalica u povijesti je bila Veli Jože, koja je mogla podići 350 t.
- Na gradilištu se u ovom trenutku nalazi 375 radnika, od čega je 135 tehničkog i pomoćnog osoblja.
- Ovisno o stupnom mjestu, radovi su u različitim fazama:
- S8, S7: Armiranje i priprema za betoniranje temelja
- S5: Postavljanje oplate za temelj
- S9: Betoniranje pilota
- S10: Vađenje mulja iz pilota
- S2: Armiranje i priprema za betoniranje temelja na kopnu
- S13: Izrada radnog platoa za temelj
- Paralelno s radovima na gradilištu, u Kini se u dvije tvornice priprema čelik za konstrukciju mosta. Riječ je o segmentima koji će se montirati na stupove mosta i spajati kao Lego kockice, i preko njih će se odvijati promet.
- Ovakvom dinamikom i napretkom radova kineski izvođač je ispred rokova i most bi trebao biti završen krajem 2021. godine.
Usput se fotografiramo i razgovaramo o navedenim zanimljivostima. Kada smo se ponovo iskrcali na kopno fotografirali smo se i s kolegom našeg Zorana, kineskim inženjerom Wu-om. Nakon obilaska gradilišta na Zoranov prijedlog uputismo se do vinarije Rizman ispred koje se pruža veličanstven pogled na gradilište, u što smo se osobno uvjerili nakon 20-ak minuta vožnje uz vinograde vinarije „Rizman“. Uslikasmo još nekoliko fotografija, osvježismo se na terasi kušaonice vinarije Rizman, te se uz prijateljski pozdrav i zahvalu našem Zoranu na ugodnu i informativnu vođenju raziđosmo do novog susreta ili u Stocu ili na gradilištu, jer će naš Zoran ovaj velebni projekt ispratiti do kraja.